Traduzione letterale riga per riga della ‘Passio Agaunensium Martyrum’ di Sant’Eucherio di Lione, testo latino del V secolo. In quest’opera si parla di San Maurizio e del massacro della legione tebana
La passione dei santi martiri che ad Agauno illustrano il luogo col loro glorioso sangue, la esponiamo con lo stile che conviene all’onore dei fatti, con quella stessa fede con cui fino a noi è giunto l’ordine del loro martirio.
Poiché, grazie alla trasmissione di coloro che si sono succeduti, la memoria del fatto non è stata ancora interrotta dall’oblio,
benché per ciascuno dei martiri vi siano luoghi particolari che li custodiscono, o città singolari che se ne onorano — e non a torto — poiché i santi hanno versato per il sommo Dio le loro preziose vite.
Con quanta venerazione deve essere onorato quel sacro luogo di Agauno, dove si narra che migliaia di martiri per Cristo furono abbattuti dalla spada?
Parliamo ora della causa stessa della beatissima passione.
Sotto Massimiano, che condivise il potere dell’Impero romano con Diocleziano, in quasi tutte le province furono dilaniati o uccisi moltitudini di martiri.
Infatti lo stesso Massimiano, ossessionato da avarizia, libidine, crudeltà e da ogni altro vizio, si infuriava, e, dedito agli esecrandi riti dei pagani e profano verso il Dio del cielo, aveva armato la propria empietà per estinguere il nome del Cristianesimo.
Coloro che allora osavano professare il culto del vero Dio venivano, per opera di schiere di soldati sparse ovunque, trascinati ai supplizi o alla morte,
e quasi concedendo licenza di scorreria ai popoli barbari, aveva mosso le armi contro la religione stessa.
In quello stesso tempo vi era nell’esercito una legione di soldati che si chiamavano Tebei (ossia originari della Tebaide d’Egitto).
Ora, una legione era chiamata tale quando contava, come allora, seimila e seicento uomini in armi.
Essi erano venuti, chiamati dalle regioni d’Oriente, in aiuto di Massimiano: uomini valorosi nelle imprese militari e nobili per virtù, ma ancor più nobili per la loro fede.
Con il coraggio servivano l’imperatore, con la devozione combattevano per Cristo.
E, non dimentichi neppure da soldati del precetto evangelico, rendevano a Dio ciò che è di Dio e a Cesare ciò che è di Cesare.
Così, quando anche questi, come gli altri soldati, furono destinati a trascinare la moltitudine dei cristiani, solo essi osarono rifiutare il servizio della crudeltà e dichiararono che non avrebbero obbedito a tali ordini.
L’incitamento più grande alla fede, in quel tempo, fu presso san Maurizio, allora primicerio — come si tramanda — di quella legione; il quale, insieme con Esuperio, che nell’esercito era detto “campi doctor”, e con Candido, senatore dei soldati, infiammava gli animi esortando e ammonendo ciascuno, proponendo anche gli esempi dei compagni di fede già martiri; e persuadendo tutti che, per il sacramento di Cristo e per le leggi divine, se la necessità lo avesse richiesto, bisognava morire.
Così, animati dai loro capi e maestri, inviarono ordini a Massimiano, ancora ribollente di follia, ordini che furono al tempo stesso pii e coraggiosi, e che si tramanda fossero in questi termini:
“Siamo tuoi soldati, o imperatore, ma, come liberamente confessiamo, siamo tuttavia servi di Dio. A te dobbiamo il servizio militare, a Lui dobbiamo l’innocenza. Da te abbiamo ricevuto la paga del lavoro, da Lui abbiamo ricevuto l’inizio della vita.
Non possiamo seguire l’imperatore in ciò che ci obbligherebbe a rinnegare Dio, il nostro Autore — e, volente o nolente, anche il tuo.
Se non siamo costretti a compiere atti così funesti da offendere Lui, ti obbediremo, come abbiamo fatto finora; ma se sarà altrimenti, obbediremo piuttosto a Lui che a te.
Offriamo le nostre mani contro qualsiasi nemico, ma le riteniamo empie se dovessero essere macchiate dal sangue degli innocenti.
Queste destre sanno combattere contro gli empi e i nemici, ma non sanno lacerare i pii e i concittadini.
Abbiamo sempre combattuto per la giustizia, per la pietà, per la salvezza degli innocenti; questi furono finora per noi i premi dei pericoli. Abbiamo combattuto per la fede: e come potremmo conservarla per te, se non la custodiamo prima per il nostro Dio?
Abbiamo giurato prima ai sacramenti divini, e poi ai sacramenti reali: non è necessario che tu ci creda fedeli ai secondi, se violassimo i primi.
Comandi che i cristiani siano cercati e puniti per mezzo nostro: non hai bisogno di cercarne altri, perché qui hai noi, che confessiamo Dio Padre, autore di tutte le cose, e crediamo che suo Figlio Gesù Cristo è Dio.
Ecco, abbiamo le armi, ma non resistiamo, perché preferiamo morire piuttosto che uccidere.
Quando Massimiano udì tali parole e vide gli animi di quegli uomini saldi nella fede di Cristo, disperando di poterli distogliere dalla loro gloriosa costanza, decretò con una sola sentenza che fossero tutti uccisi.
E quando i soldati inviati giunsero presso la beata legione, sguainarono l’empio ferro contro i santi; quelli, non rifiutando di morire, furono uccisi dappertutto con le spade, senza protestare o resistere, ma deposte le armi porgevano il collo ai persecutori e offrivano il loro petto ai colpitori.
La terra si coprì dei corpi dei pii caduti nella morte, e scorsero ruscelli di prezioso sangue.
Così fu uccisa quella legione veramente angelica, che — come crediamo — ora insieme alle legioni degli angeli loda in cielo il Signore Dio degli eserciti.
Di quel numero di martiri ci sono noti solo questi nomi: i beatissimi Maurizio, Esuperio, Candido e Vittore; gli altri ci sono ignoti, ma sono scritti nel libro della vita.
Vale la pena ricordare anche quale fine ebbe poi il crudele tiranno Massimiano.
Poiché aveva tramato insidie di morte contro suo genero Costantino, fu scoperto il suo inganno, catturato a Marsiglia, e poco dopo strangolato: così terminò la sua empia vita con una morte degna delle sue colpe.
Ma i corpi dei beatissimi martiri di Agaunum, dopo molti anni dalla loro passione, si tramanda che furono rivelati al santo vescovo Teodoro di quel luogo.
E mentre si costruiva una basilica in loro onore… non ritengo affatto opportuno tacere il miracolo che allora apparve.
Avvenne che un certo artigiano, ancora pagano, fosse rimasto da solo nella fabbrica in giorno di domenica; improvvisamente, apparendo i santi in una chiara luce, fu rapito e percosso, perché in giorno del Signore si era assentato dalla Chiesa o aveva osato, da gentile, intraprendere quell’opera sacra.
Sconvolto e impaurito, chiese per sé il nome della salvezza e divenne subito cristiano.
Una certa matrona, colpita da paralisi, quando fu portata ad Agaunum, ritornò poi camminando al suo alloggio, restituita alla salute.
Del resto, molti sono i fatti che ogni giorno il Signore compie in quel luogo, per mezzo dei suoi santi, nelle liberazioni dai demoni e in altre guarigioni.
Ho inviato alla tua beatitudine la narrazione scritta della passione dei nostri martiri, poiché temevo che, per negligenza, il trascorrere del tempo potesse cancellare dalla memoria degli uomini un così glorioso fatto di martirio.
Ricordatevi anche voi di noi davanti al Signore, perseverando sempre nel servizio dei santi, o signore santo e meritatamente beatissimo fratello.

Jacopo Pontormo
In latino:
6A* Paris, B.N.F., lat. 9550, VIe s., Lyon / Condat, O.S.B.; manuscrit d’auteur ─ f. 81v─86
Passio Acaunensium martyrum
(1) Sanctorum passionem martyrum, qui Acaunum glorioso sanguine inlustrant, pro honore gestorum stilo explicamus, ea utique fide, qua ad nos martirii ordo pervenit. Nam per succedentium relationem rei gestae memoriam nondum intercepit oblivio. Et si pro martyribus singulis loca singula, quae eos possident, vel singulae urbes insignes habentur, nec immerito, quia pro deo summo pretiosas sancti animas refundunt, quanta excolendus est reverentia sacer ille Acaunensium locus, in quo tot pro Christo martyrum milia ferrocaesa referuntur! Nunc iam ipsam beatissimae passionis causam loquamur.
(2) Sub Maximiano, qui Romanae rei publicae cum Diocletiano collega imperium tenuit, per diversas fere provincias laniati aut interfecti martyrum populi. Idem namque Maximianus, sicut avaritia libidine crudelitate ceterisque vitiis obsessus furebat, ita etiam exsecrandis gentilium ritibus deditus et erga deum caeli profanus, impietatem suam ad extinguendum Christianitatis nomen armaverat. Si qui tunc dei veri cultum profeteri audebant, sparsis usquequaque militum turmis vel ad supplicia vel ad necem rapiebantur, ac velut vagatione barbaris gentilibus data prorsus in religionem arma commoverat.
(3) Erat eodem tempore in exercitu legio militum, qui Thebaei appellabantur. Legio autem vocabatur, quae tunc sex milia ac sexcentos viros in armis habebat. Hi in auxilium Maximiano ab orientis partibus acciti venerant, viri in rebus bellicis strenui et virtute nobiles, sed nobiliores fide. Erga imperatorem fortitudine, erga Christum devotione certabant. Evangelici praecepti etiam sub armis non immemores reddebant quae dei erant deo, et quae Caesaris Caesari restituebant.
(4) Itaque cum et hi sicut ceteri militum ad pertrahendam Christianorum multitudinem destinarentur, soli crudelitatis ministerium detrectare ausi sunt, atque huiusmodi praeceptis se obtemperaturos negant. Maximianus non longe aberat, nam se circa Octodorum itinere fessus tenebat. Ubi cum ei per nuntios delatum esset legionem hanc adversus mandata regia rebellem in Acaunensibus angustiis substitisse, in furorem instinctu indignationis exarsit.
(5) Sed mihi, priusquam reliqua commemorem, situs loci eius relationi inserendus videtur. Acaunus sexaginta ferme milibus a Genavensi urbe abest, quattuordecim vero milibus distat a capite Limanni lacus, quem influit Rhodanus. Locus ipse iam inter Alpina iuga in valle situs est, ad quem pergentibus difficili transitu asperum atque artum iter panditur. Infestus namque Rhodanus saxosi montis radicibus vix pervium viantibus aggerem reliquit. Evictis transmissisque angustiarum faucibus subito nec exiguus inter montium rupes campus aperitur. In hoc legio sancta consederat.
(6) Igitur, sicut supra diximus, cognito Maximianus Thebaeorum responso praecipiti ira fervidus ob neglecta imperia decimum quemque ex eadem legione gladio feriri iubet, quo facilius ceteri regiis praeceptis territi metu cederent; redintegratisque mandatis edicit ut reliqui in persecutionem Christianorum cogantur. Ubi vero ad Thebaeos denuntiatio iterata pervenit cognitumque ab eis est iniungi sibi rursum exsecutiones profanas, vociferatio passim ac tumultus in castris exoritur affirmantium numquam se ulli in haec tam sacrilega ministeria cessuros, idolorum se profana semper detestatos, Christianis se imbutos sacris et divinae religionis cultu institutos, unum se aeternitatis deum colere, extrema experiri satius esse quam adversum Christianam fidem venire.
(7) His deinde compertis Maximianus omni belua cruentior rursus ad ingenii sui saevitiam redit atque imperat ut iterum decimus eorum morti detur; ceteri nihilominus ad haec quae spernerent compellerentur. Quibus iussis denuo in castra perlatis segregatus atque percussus est qui decimus sorte obvenerat; reliqua vero se militum multitudo mutuo sermone instigabat, ut in tam praeclaro opere persisterent.
(8) Incitamentum tamen maximum fidei in illo tempore penes sanctum Mauricium fuit primicerium tunc, sicut traditur, legionis eius, qui cum Exsuperio, ut in exercitu appellant, campidoctore et Candido senatore militum accendebat exhortando singulos et monendo. Fidelium commilitonum et iam martyrum exempla ingerens pro sacramento Christi, pro divinis legibus, si ita necessitas ferret, omnibus et moriendum suadebat, sequendosque admonebat socios illos et contubernales suos, qui iam in caelum praecesserant. Flagrabat enim iam tunc in beatissimis viris martyrii gloriosus ardor.
(9) His itaque primoribus suis atque auctoribus animati Maximiano insania adhuc aestuanti mandata mittunt sicut pia ita et fortia, quae feruntur fuisse in hunc modum: “Milites sumus, imperator, tui, sed tamen servi, quod libere confitemur, dei. Tibi militiam debemus, illi innocentiam. A te stipendium laboris accepimus, ab illo vitae exordium sumpsimus. Sequi imperatorem in hoc nequaquam possumus, ut auctorem negemus deum, utique auctorem nostrum, deum auctorem, velis nolis, tuum. Si non in tam funesta compellimur, ut hunc offendamus, tibi, ut fecimus hactenus, adhuc parebimus; sin aliter, illi parebimus potius quam tibi. Offerimus nostras in quemlibet hostem manus, quas sanguine innocentium cruentare nefas ducimus. Dexterae istae pugnare adversum impios atque inimicos sciunt, laniare pios et cives nesciunt. Meminimus nos pro civibus potius quam adversus cives arma sumpsisse. Pugnavimus semper pro iustitia, pro pietate, pro innocentium salute. Haec fuerunt hactenus nobis pretia periculorum. Pugnavimus pro fide, quam quo pacto conservabimus tibi, si hanc deo nostro non exhibemus? Iuravimus primum in sacramenta divina, iuravimus deinde in sacramenta regia; nihil nobis de secundis credas necesse est, si prima perrumpimus. Christianos ad poenam per nos requiri iubes; iam tibi ex hoc alii requirendi non sunt: habes hic nos confitentes deum patrem, auctorem omnium, et filium eius Jesum Christum deum credimus. Vidimus laborum periculorumque nostrorum socios, nobis quoque sanguine aspersis, trucidari ferro, et tamen sanctissimorum commilitonum mortes et fratrum funera non flevimus non doluimus, sed potius laudavimus et gaudio prosecuti sumus, quia digni habiti essent pati pro domino deo eorum. Et nunc non nos vel haec ultima vitae necessitas in rebellionem coegit, non nos adversum te, imperator, armavit ipsa saltim, quae fortissima est in periculis, desperatio. Tenemus ecce arma et non resistimus, quia mori quam occidere satis malumus, et innocentes interire quam noxii vivere praeoptamus. Si quid in nos ultra statueris, si quid adhuc iusseris, si quid admoveris, ignes, tormenta, ferrum subire parati sumus. Christianos nos, fatemur, persequi Christianos non possumus.”
(10) Cum haec talia Maximianus audisset obstinatosque in fide Christi cerneret animos virorum, desperans gloriosam eorum constantiam posse revocari una sententia interfici omnes decrevit, et rem confici circumfusis militum agminibus iubet. Qui cum missi ad beatissimam legionem venissent, stringunt in sanctos impium ferrum, mori non recusantes vitae amore. Caedebantur itaque passim gladiis, non reclamantes saltim aut repugnantes, sed depositis armis cervices persecutoribus praebentes et iugulum percussoribus vel intectum corpus offerentes. Non vel ipsa suorum multitudine, non armorum munitione elati sunt, ut ferro conarentur asserere iustitiae causam, sed hoc solum reminiscentes se illum confiteri, qui nec reclamando ad occisionem ductus est et tamquam agnus non aperuit os suum, ipsi quoque tamquam grex dominicus ovium laniari se tamquam ab inruentibus lupis passi sunt.
(11) Operta est terra illic procumbentibus in mortem corporibus piorum, fluxerunt pretiosi sanguinis rivi. Quae umquam rabies absque bello tantam humanorum corporum stragem dedit, quae feritas ex sententia sua tot simul perire vel reos iussit! Ne iusti punirentur multitudo non obtinuit, cum inultum esse soleat quod multitudo delinquit. Hac igitur crudelitate immanissimi tyranni confectus est ille sanctorum populus, qui contempsit rem praesentium ob spem futurorum. Sic interfecta est illa plane angelica legio, quae ut credimus cum illis angelorum legionibus iam conlaudat semper in caelis dominum deum Sabaoth.
(12) Victor autem martyr nec legionis eiusdem fuit neque miles, sed emeritae iam militiae veteranus. Hic cum iter agens subito incidisset in hos, qui passim epulabantur laeti martyrum spoliis, atque ab his ad convescendum invitatus prolatam ab exultantibus per ordinem causam cognovisset, detestatus convivas detestatusque convivium refugiebat. Requirentibusque, ne et ipse forsitan Christianus esset, Christianum se et semper futurum esse respondit ac statim ab inruentibus interfectus est ceterisque martyribus in eodem loco sicut morte ita etiam honore coniunctus est.
(13) Haec nobis tantum de numero illo martyrum comperta sunt nomina, id est beatissimorum Maurici, Exsuperi, Candidi atque Victoris; cetera vero nobis quidem incognita sed in libro vitae scripta sunt.
(14) Ex hac eadem legione fuisse dicuntur etiam illi martyres Ursus et Victor, quos Salodoro passos fama confirmat. Salodorum vero castrum est supra Arulam flumen neque longe a Rheno positum.
(15) Operae pretium est etiam illud indicare, qui deinde Maximianum trucem tyrannum exitus consecutus sit. Cum dispositis insidiis genero suo Constantino tunc regnum tenenti mortem moliretur, deprehenso dolo eius apud Massiliam captus nec multo post strangulatus teterrimoque hoc supplicio affectus impiam vitam digna morte finivit.
(16) At vero beatissimorum Acaunensium martyrum corpora post multos passionis annos sancto Theodoro eiusdem loci episcopo revelata traduntur. In quorum honorem cum exstrueretur basilica, quae vastae nunc adiuncta rupi uno tantum latere acclinis iacet, quid miraculi tunc apparuerit nequaquam tacendum putavi.
(17) Accidit ut inter reliquos artifices, qui invitati convenisse ad illud opus videbantur, quidam adesset faber, quem adhuc gentilem esse constaret. Hic cum dominico die, quo ceteri ad expectanda diei illius festa discesserant, in fabrica solus substitisset, in illo secreto se subito clara luce manifestantibus sanctis hic idem faber rapitur atque ad poenam vel supplicia distenditur, et visibiliter turbam martyrum cernens, verberatus etiam et increpatus, quod vel die dominico ecclesiae solus deesset, vel illud fabricae opus sanctum suscipere gentilis auderet. Quod adeo misericorditer a sanctis factum constitit, ut faber ille consternatus et territus salutare sibi nomen poposcerit statimque Christianus effectus sit.
(18) Neque illud in sanctorum miraculis praetermittam, quod perinde clarum atque omnibus notum est: Materfamilias Quinti, egregii atque honorati viri, cum paralysi fuisset obstricta, ut ei etiam pedum ususnegaretur, a viro suo ut Acaunum per multum itineris spatium deferretur poposcit. Quo cum pervenisset, sanctorum martyrum basilicae famulantium manibus inlata pedibus ad diversorium rediit ac sanitati de praemortuis restituta membris nunc miraculum suum ipsa circumfert.
(19) Haec duo tantum mira passioni sanctorum inferenda credidi. Ceterum satis multa sunt, quae vel in purgatione daemonum vel in reliquis curationibus quotidie illic per sanctos suos domini virtus operatur.
Explicit passio, quae observatur die decimo Kal.Octobrium.
(Epistula Eucherii) Domino sancto et beatissimo in Christo Salvio episcopo Eucherius.
Misi ad beatitudinem tuam scriptam nostrorum martyrum passionem. Verebar namque, ne per incuriam tam gloriosi gesta martyrii ab hominum memoria tempus aboleret. Porro ab idoneis auctoribus rei ipsius veritatem quaesivi, ab his utique, qui affirmabant se ab episcopo Genavensi sancto Isaac hunc quem praetuli passionis ordinem cognovisse, qui credo rursum haec retro a beatissimo episcopo Theodoro, viro temporis anterioris, acceperit. Itaque cum alii ex diversis locis atque provinciis in honorem officiumque sanctorum auri atque argenti diversarumque rerum munera offerant, nos scripta haec nostra, si vobis suffragantibus dignantur, offerimus, exposcens pro his intercessionem omnium delictorum atque in posterum iuge praesidium patronorum semper meorum.
Mementote vos quoque nostri in conspectu domini sanctorum semper officiis inhaerentes.